Bazilika Sedembolestnej Panny Márie v Šaštíne je sama o sebe umeleckým skvostom. Jej architektúra, rozmery, členenie ale aj vnútorná výzdoba majú prispieť k tomu, aby pútnik, ktorý sem prichádza, mal pocit, že vstupuje na miesto blízkeho stretnutia s Bohom. Vstupuje akoby do predsiene nebeského kráľovstva, kde má všetko ukazovať na veľkosť nášho Stvoriteľa a Spasiteľa. Chrám sa stáva miestom, kde sa cirkev putujúca stretá s cirkvou oslávenou, reprezentovanou aj zástupom mužov a žien, ktorých si uctievame ako svätých.
K prežívaniu tohto stretnutia nás privádzajú všetky naše zmysly. Už po prekročení prahu našej baziliky vnímame zmenu atmosféry. V lete tu nájdeme príjemné osvieženie, v zime zas neúprosný chlad. Môžeme sa dotknúť studených mohutných stien, ale aj príjemných drevených lavíc, nahmatajúc ich nádhernú reliéfnu výzdobu, či povrch „dotvorený“ od horiacich sviec miliónov pútnikov, ktorí tu už boli pred nami. Špecifická vôňa priestoru, ktorý si už pamätá stáročia, obohatená zmesou myrty a tymianu, spaľujúceho sa v kadidlách pri pobožnostiach. Neopakujúca sa ozvena šepotu tichých modlitieb pútnika kľačiaceho v prázdnom chráme, ktorá je zakrátko úplne pohltená mohutným spevom veriacich a tónmi majestátneho organu. A samozrejme nemôžeme zabudnúť na zrak, ktorý sa do sýtosti môže naplniť pohľadom na maľby, fresky, sochy a oltárne obrazy.
Mali sme šťastie, že prvým priorom pavlínskeho kláštora v Šaštíne bol páter Bartolomej Orlay, veľký milovník umenia, mecenáš a osobný priateľ mnohých tvorcov kultúry. Snáď aj jeho staraním sa do Šaštína dostali umelci ako J. J. Chamant, A. Hildebrandt, J. L. Kracker či J. I. Mildorfer. Okrem týchto, dnes už známych umelcov, tu však máme aj menšie či väčšie diela od neznámych tvorcov, ktoré svojou kvalitou často dorovnávajú tvorbu majstrov. Tieto diela aj dnes vnímame ako veľké a vzácne dedičstvo, o ktoré nám príde náležite sa postarať. Veľkou vecou je, že takéto diela velikánov, ale aj iných, nie menej zanietených umelcov, našli svoje miesto v Šaštíne v Trnavskom samosprávnom kraji.
Práve tieto diela predstavujú pre nás najväčšiu výzvu, lebo ich treba nielen zachrániť a zreštaurovať, ale aj dôkladne preskúmať a odkryť mnohé záhady, ktoré v sebe skrývajú.
Prvým z týchto diel, ktoré sme sa rozhodli takto obnoviť je obraz vedený v Ústrednom zozname pamiatkového fondu pod názvom: „Obraz Svätej rodiny“. Veľkoformátový obraz v ráme visí vpravo pod chórusom, čelom k presbytériu. Ozdobný rám je čierny profilovaný. Obraz je vytvorený technikou olejomaľby na plátennom podklade.
Na cestu záchrany a preskúmania tohto diela sa vydala akad. mal. Ľuba Wehlend, ArtD. – profesionálna reštaurátorka s dlhoročnou praxou, pedagogička a vedúca ateliéru na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Po oslovení a obhliadke obrazu skonštatovala: „Maliarska vrstva je nerovnomerne sieťovite popraskaná. Miskovito zdvihnutá maliarska vrstva vo forme krakelov je uvoľnená od plátenného nosiču. Originálnu maliarsku vrstvu prekrýva veľmi hrubá vrstva depozitu a stmavnutého laku. Vrstva premaľby prekrýva chýbajúce, odpadnuté miesta na maľbe. Premaľby sú zreteľne viditeľné a čitateľné́. Stav maliarskej vrstvy je havarijný. Maliarska vrstva naďalej pokračuje v uvoľňovaní́ a odpadávaní́.“
Obraz bol po získaní všetkých potrebných povolení zo strany Krajského pamiatkového úradu v Trnave zvesený a prevezený do reštaurátorského ateliéru. Za posledných pár týždňov sa podarilo realizovať nasledujúce práce:
- Očistenie zadnej a prednej strany rámu diela od depozitu
- Výskum farebných vrstiev na ráme
- Prípadné odstraňovanie sekundárnych farebných vrstiev
- Petrifikácia dreva, ochranné penetračné nátery
- Zreštaurovanie originálnej farebnej vrstvy
- Tmelenie, lepenie a retuš rámových líšt
- Záverečné konzervovanie konzervačným náterom
Počas kontrolných dní som mal možnosť pozorovať obraz po jednotlivých etapách prác a hneď bolo vidieť rozdiel. Scéna sa ukázala v úplne inom svetle a doslova ožila. Na obraze sa objavili dokonca detaily, ktoré boli doposiaľ neviditeľné. Som veľmi rád, že v týchto dňoch sa dielo obnovy tohto zaujímavého diela blíži k svojmu záveru a zakrátko sa vráti na svoje pôvodné miesto v našej bazilike, aby aj naďalej mohlo potešiť oko pútnikov a návštevníkov Šaštína.
V období, kedy sa rozhodovalo o realizovaní reštaurovania tohto zaujímavého obrazu sme sa zapojili do výzvy Trnavského samosprávneho kraja s projektom „Obraz Svätej rodiny – ďalší z pokladov kultúrneho dedičstva TTSK“. Vo výzve sme uspeli a TTSK našu žiadosť podporil z Fondu na rozvoj Trnavského kraja vo výške 7 000 €, čo značne uľahčilo záchranu tohto umeleckého diela.